7 manieren waarop steppen je gezondheid een boost kan geven

7 manieren waarop steppen je gezondheid een boost kan geven

Iedereen weet dat een actieve leefstijl goed is voor lichaam én geest. Maar onze drukke levens laten ons soms denken dat we geen tijd hebben om te sporten. Daarom heb je misschien een lidmaatschap op een sportschool waar je al een tijd niet geweest bent en klinkt dat ‘In-10-dagen-strak-dieet’ zo aanlokkelijk. Toch is de makkelijkste manier om gezonder en fitter te worden, door je dagelijks leven actiever te maken. En een step helpt je daarbij!

Uit een studie van de Universiteit van Brighton blijkt dat steppen potentieel een grote rol kan spelen om je actieve levensstijl een boost te geven. Uit het onderzoek blijkt dat als een gezond persoon ongeveer 30 minuten stept en daarbij zo’n 7,5 km per uur gaat, hij een gemiddelde hartslag heeft van 115-120 slagen per minuut. Daarmee verbrand je zo’n 150 calorieën! Dus, hoe kun je het leuke van steppen combineren met het activeren van je leefstijl? In dit artikel geven we je 7 opties. 

1. Step om vet te verliezen

Steppen is een vorm van training en je verbrandt er calorieën mee. Maar dat is niet alles. Steppen is heeft namelijk een lage intensiteit, wat betekent dat je hartslag op ongeveer 60-70% van het maximum zit. En dat zit midden in de vetverbrandingszone! 

2. Beweeg tijdens de lunch

Een van de fijnste dingen aan een step is dat het weinig moeite kost om even ergens heen te steppen. Terwijl je op een fiets nog wel eens behoorlijk bezweet aan kunt komen, heb je hier op een step bijna nooit last van. Wel zo fijn als je bijvoorbeeld in je lunchpauze even langs dat nieuwe, hippe eettentje wilt dat eigenlijk net te ver is om te lopen. Omdat je actief bent, kan je stofwisseling ook beter gebruik maken van de voedingsstoffen die je binnenkrijgt, waardoor je de rest van de dag meer energie hebt en minder snel naar ongezonde snacks zal grijpen. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat even bewegen na de lunch goed is voor de gezondheid van je hart. 

3. Step voor het ontbijt

Een trucje dat volgens veel fitness experts goed werkt om vet te verbranden, is om op een lege maag 30 minuten te bewegen op lage intensiteit. Dat kun je bijvoorbeeld doen als je ongeveer een half uurtje moet steppen om op je werk te komen. Je lichaam verbrandt dan vet en zet het om in energie. Een goed begin van de dag!

4. Lage vs. hoge intensiteit

Als je verschillende soorten trainingen combineert, ben je het meest effectief met je gezondheid bezig. Steppen is, zoals eerder gezegd, een training met een lage intensiteit. Voor optimaal resultaat zul je dus ook een training met een wat hogere intensiteit moeten doen. Steppen helpt je ook om te herstellen van zwaardere trainingen. Als je bijvoorbeeld spierpijn hebt, kun je toch gaan steppen omdat je met steppen geen extra spanning op de vermoeide spieren zet. Je helpt je spieren juist om soepel en sterk te worden. 

5. Combineer verschillende sporten

Misschien ga je trainen in de sportschool en pak je altijd de auto of de bus om daar naar toe te gaan. Pak eens de step! Dat is niet alleen een stuk gezonder, maar je bent ook al eerder bezig met calorieën verbranden én als je in de sportschool aankomt, ben je al een beetje opgewarmd. 

6. Step om blessures te voorkomen

Niets is demotiverender dan blessures, zeker als je net begint met sporten. Gelukkig kun je blessures voorkomen, bijvoorbeeld door goed te stretchen én door te steppen. Omdat je tijdens het steppen een statische houding combineert met beweging, vereist het balans. Om in balans te blijven worden je buikspieren en de spieren in je gewrichten gebruikt en ben je die dus aan het trainen. Om dit effect te versterken, helpt het wel om af en toe te wisselen van been tijdens het steppen. 

7. Zoek de moeilijke weg

Als je al vaker stept, zoek je waarschijnlijk naar de beste wegen om te steppen. Het liefst met vlak en glad asfalt waar je soepel overheen glijdt, toch? Nee! Om het zwaarder voor jezelf te maken kun je ook juist routes uitzoeken waar de weg een beetje omhoog loopt. Op die manier verhoog je de effectiviteit van je training nog meer!

Klantbeoordeling 8.7

9944 beoordelingen